1 augustus Busreis naar Cartagena met modderbad in - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Christiaan Ebbens - WaarBenJij.nu 1 augustus Busreis naar Cartagena met modderbad in - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Christiaan Ebbens - WaarBenJij.nu

1 augustus Busreis naar Cartagena met modderbad in

Door: Christiaan

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

07 Augustus 2019 | Colombia, Cartagena

Vanochtend werden we om 9 uur opgehaald door Carlos, een gezette vriendelijke chauffeur die ons naar Cartagena gaat brengen. We hadden weer eens een veel te grote bus maar dit was best relaxed want hel veel beenruimte had je niet dus nu konden we overdwars zitten. Vanaf Tayrona tot aan Santa Marta zag je heel veel kraampjes en mensen aan de kant van de weg. Het blijft bijzonder hoe mensen bijna op de doorgaande weg wonen, het is ook niet heel vreemd dat je regelmatig beeldjes of gedenkstenen ziet want het kan niet anders of er verongelukt hier wel eens iemand. Na Santa Marta zien we nog een bordje met daarop Kapikua, het huis waar een 16 jaar geleden een prachtige tijd hadden toen we net Juliana hadden gekregen en we ons wel heel rijk voelden als jonge ouders met een prachtige dochter in een paradijslijke omgeving. Pas kilometers nadat we de plek voorbij waren bedacht ik mij dat we Carlos hadden moeten vragen om te stoppen of naar het huis te rijden.
We reden een stuk door Barranquilla de grootste havenstad van Colombia met meer dan 2 miljoen inwoners en ook de geboortestad van Shakira. Daarna hadden we een stuk tolweg dwars door de natuur waar je aan beide kanten water zag. Aan de ene kant de zee en aan de andere kant mangroves of andere natuurgebieden. Ongeveer een uur voor Cartegena stopten we om een modderbad in een vulkaan te nemen. We hadden dit toevallig voor de televisie gezien, volgens heet de belg die dat presenteerde Tom Waes, hoe dan ook wij hebben onze zwembroek aan gedaan en zij via een paadje de vulkaan opgelopen om bovenaan verbaasd te kijken naar een aantal mensen die daar in de modder lagen. We hebben onze handdoeken aan een aardige meneer gegeven en zijn via een trapje ook de modder ingegaan. Het was echt een bizar gevoel, je bleef er op liggen en kon bijna niet je benen naar beneden krijgen, we kregen allemaal massage en werden vervolgens rechtop geholpen, het voelde heerlijk. Wij begrepen dat deze vulkaan meer dan 2 km diep is en zo nu en dan kwam er een bubbel die vanuit de diepte kwam. Nadat we er ook nog in mochten springen, dit was echt apart want je kon bijna niet kopje onder gaan, zijn we er weer uitgegaan, we moesten eerst acclimatiseren en wat opdrogen voordat we de trap weer af mochten gaan. Beneden konden we doorlopen naar het water waar voor ieder van ons een mevrouw met een bakje water klaarstond om ons te gaan schoonspoelen. Het water was ondiep en warm en de dames deden erg hun best om ons schoon te spoelen. Het was wel de bedoeling dat we de dames, de jongen van de massage, de jongen die foto’s gemaakt had met mijn telefoon en de handdoeken drager wat geld gaven. Met het gevoel dat we ze rijkelijk beloond hadden maar ook zelf helemaal schoon stapten we weer in de bus, de chauffeur had ondertussen en litertje koelvloeistof laten brengen door een man op een motor omdat hij bang was dat de bus het anders niet zou redden. We reden door naar Cartagena waar we rond 16:00 uur afgezet werden bij hetzelfde hotel als 5 jaar geleden. ’s Avonds hebben we nog wat rondgewandeld in de stad en hebben we lekker gegeten bij één van de vele restaurant in het oude centrum.