22 juli Bezoek Medellin en project straatkinderen - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Christiaan Ebbens - WaarBenJij.nu 22 juli Bezoek Medellin en project straatkinderen - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Christiaan Ebbens - WaarBenJij.nu

22 juli Bezoek Medellin en project straatkinderen

Door: Christiaan

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

23 Juli 2019 | Colombia, Medellín

Vanochtend werden we door Anne met de taxi opgehaald, omdat het slecht weer is kunnen we er maar 1 bemachtigen, dit is een stukje minder ruim dan gisteren want zoals de meeste taxi's hier is het er 1 ter grote van een Peugeot 107. Ik heb het geluk dat ik voorin mag zitten de andere 4 mogen achterin. We brengen eerst onze was naar een wasserij bij een hostel, in totaal 10 kilo wat we aan het eind van de middag weer mogen ophalen.
Daarna laten we ons afzetten op een plein in het centrum en van hieruit gaan we van alles bekijken. We zijn de oudste kerk van Medellin waarin net een mis begint wanneer wij binnen zijn. Op een marktje naast de kerk koop ik een spaanstalige editie van het dagboek van Anne Frank, goed om mijn spaans mee te oefenen. Daarna gaan we verder naar een plein waar allemaal beelden van Botero staan die hij aan de stad geschonken heeft,
We drinken koffie en slenteren lekker rond, net voordat we de metro gaan pakken komen we nog op een plein waar in 1997 tijdens een groot feest bij een zware bomaanslag een beeld van Botero is opgeblazen en waarbij 14 mensen zijn gedood en veel anderen gewond. Onvoorstelbaar hoe het beeld wat er nog steeds staat als monument ziet. Botero heeft een nieuw beeld geschonken en dit is een paar meter naast het verwoeste neergezet. Hierna pakken we de metro en vervolgens de kabelbaan één van de bergen om Medellin heen op waar de Sabine van het project https://straatkinderenmedellin.com/ ontmoeten. We nemen afscheid van Anne die naar Bogota zal vliegen om van daaruit een groep Nederlanders te gaan begeleiden. Wij lunchen en pakken vervolgens een lokale bus verder de berg op. Door de smalle steile straatjes een heftige rit. Het project zit gevestigd in een groot huis in een arme wijk, hoe hoger de berg op hoe armer het wordt. De stichting is ontstaan als een voetbalclub waarbij de kinderen die hierbij willen spelen ook naar school moeten gaan, wanneer je na 3 maanden een goed rapport hebt krijg je schoenen en na 6 maanden een tenue. Uiteindelijk is het dus de bedoeling om de kinderen te stimuleren om naar school te gaan. Inmiddels zijn er al 11 teams van verschillende leeftijden waaronder ook meisjesteams. We ontmoeten ook Shakira die uit Rotterdam komt en op het Cios in Goes zit. Ze is zelf geadopteerd uit Colombia en loopt stage bij de stichting. Ze vertelt erg enthousiast over haar ervaringen hier.
We zijn nog hoe kinderen van 1 van de teams een pakketje meekrijgen met verse groenten voor thuis, de stichting heeft deze gesponsord gekregen. De stichting doet buiten het voetbalproject nog meer voor bijvoorbeeld kinderen die gaan studeren, een voorbeeld daarvan is Sebastian die na gesteund te zijn door de stichting nu inmiddels daar ook werkt en daarmee aan ons een succesverhaal kan vertellen wat de stichting voor hem heeft betekend en voor veel anderen kan betekenen. Al met een heel inspirerend bezoek, fijn om te zien hoe hier heel doelgericht kinderen geholpen worden aan een betere toekomst.
We lopen op de terugweg om nog bij 1 van de veldjes te kijken, de training daar is net afgelopen maar we ontmoeten nog wel een trainer en een aantal jongens van zijn team. Hierna zijn we een stukje naar beneden gelopen om vervolgens weer ons met de bus bij de kabelbaan te laten brengen. Samen met Sabine zijn we beneden met de metro naar de wijk van ons hotel gegaan, van daaruit hebben eerst bij de wasserette onze kleding opgehaald en vervolgens zijn naar ons hotel gegaan. Later op de avond zijn we nog naar met de taxi naar een groot winkelcentrum gegaan om daar bij 1 van de vele eettentjes te eten.

• 23 Juli 2019 - 06:52

Chris:

nog maar een week onderweg en wij hebben volop genoten van jullie reis. ook voor de komende tijd veel plezier

• 24 Juli 2019 - 04:06

Ka: