even wat regelen - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Christiaan Ebbens - WaarBenJij.nu even wat regelen - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Christiaan Ebbens - WaarBenJij.nu

even wat regelen

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

10 Juli 2014 | Colombia, Bogota

Nadat we het project bezocht hadden moesten we nog het Colombiaans paspoort voor Juliana regelen. Omdat onze kinderen de dubbele nationaliteit hebben moeten ze ook een geldig Colombiaans paspoort hebben. Bij binnenkomst in Colombia was het paspoort van Juliana verlopen en volgens de vriendelijke dame bij de grenscontrole was het vervangen ervan zo geregeld. Ik had onze gids Hernan, die ons een citytour zou geven, gevraagd even met ons mee te gaan wel zo handig. Bij het ministerie aangekomen bleek er een kleine kink in de kabel want de kopieën van de documenten die ik voor de zekerheid al had meegenomen moesten door de notaris worden gelegaliseerd en Juliana moest een id. kaart gaan aanvragen. Dus zijn we eerst naar de notaris nummer 28 gegaan, een notariskantoor in Bogota heeft een nummer, want deze had ook de oorspronkelijke adoptiepapieren gelegaliseerd. Op weg hiernaar toe kwamen we nog in een leuk opstootje terecht tussen een parkeerwachter en een foutparkeerder waar de halve stad zich mee leek te bemoeien en ook onze taxichauffeur vanuit zijn raam schreeuwend een mening over liet ontvallen. De papieren bij de notaris waren zo geregeld in plaats van 2 kopieën gaf de vriendelijke mevrouw er 3. Met de volgende taxi (in Bogota zijn de taxi's die je op straat aanhoudt allemaal formaat Hyundai i10 (Peugeot 107) lekker knus dus met zijn 5en), zijn we naar het kantoor gegaan om Juul haar id op te halen, er stonden een 20 tal mensen voor een dicht hek te wachten met daarachter een hele strenge beveiliger die onze gids vertelde dat we morgenochtend maar terug moesten komen... Gelukkig wist Hernan toch binnen te komen om advies in te winnen en uiteindelijk na veel vijven en zessen en nog een keer naar buiten voor pasfoto's, 2 kantoortjes verder hadden we voor Juliana een officieel documentje waarmee we haar paspoort konden aanvragen. Terug op het ministerie dachten we het nu snel af te ronden maar niets was minder waar want nu kregen we de vraag of we het officiële adoptiedocument ook bij ons hadden. Inmiddels met iets minder geduld hebben we uitgelegd dat Juliana 11 jaar terug is geadopteerd en dat we niet van plan waren de procedure nogmaals te doorlopen. Ah nee dat was duidelijk dus dan nu klaar? Welnee het volgende was dat onze paspoortnummers niet meer hetzelfde waren als 11 jaar terug, nee natuurlijk niet want ook bij moet je deze om de 10 jaar vervangen, ok duidelijk maar heeft u deze oude dan wel bij u??uitgelegd dat deze vernietigd worden bij vervanging en nu het is inmiddels al na sluitingstijd en voor zover we al niet een bezienswaardigheid zijn zijn we het nu zeker wel... Inmiddels wordt het paspoort aangemaakt dachten we maar nee vertellen ze ons nadat ik er eerst nog een fout uithaal dat we het paspoort morgen om vier op kunnen halen. Hernan maakt duidelijk dat dat niet kan omdat we dan de stad uit zijn en dus wordt er een handtekening geregeld dat ik om 10:00 uur het paspoort kan ophalen. In plaats van een citytour hebben we onze middag door gebracht in suffe kantoortjes maar ondanks alles moet gezegd dat de meeste mensen ontzettend hun best doen en erg vriendelijk zijn maar ja regels zijn regels....

• 13 Juli 2014 - 19:35

A. En M. Van Der Woude:

Nou dat kost wel weer heel veel tijd en moeite, maar dan heb je ook wat. Is toch een hele andere wereld dan wij gewend zijn. Mooie foto van jullie vieren te paard. Is wel een belevenis.

• 13 Juli 2014 - 21:05

Rene En Jikke:

Lieve familie, wat is het toch ontzettend leuk om jullie avonturen op afstand mee te mogen beleven. Maar wat een toestand zeg om een nieuw paspoort te krijgen, het was echt een middag van de lange adem. Gelukkig is het gelukt! Nu kan jullie bijzondere reis verder gaan. Veel plezier! Liefs van ons allemaal